Офіціант - працівник ресторану, кафе, бару, їдальні, закусочної, підприємства харчування в туристичних комплексах, готелях і на транспорті, що подає страви відвідувачам. В обов'язки офіціанта входить сервіровка столу, зустріч відвідувачів, знайомство їх з меню, у разі потреби - поради у виборі блюд, одержання замовлення, передача замовлень у гарячий і холодний цехи кухні, пробивання чеків на касовому апараті, доставка замовлення відвідувачу, розрахунок з ним, збір використаного посуду.

Санітарно-гігієнічні умови та безпека праці

Професійна діяльність офіціанта весь час відбувається на ногах, їм часто доводиться переносити важкі таці з їжею, посудом, напоями, долаючи при цьому значну в сукупності відстань. Дослідження показали, що за день офіціант проходить в середньому до ЗО км. Офіціант подає їжу, спілкується з відвідувачами, тому він повинен завжди бути охайно одягнений. Весь одяг повинен бути бездоганно чистим і відпрасованим. Волосся повинно бути акуратно підстрижене та укладене.

Вимоги професії до особистості працівника

Професія офіціанта може принести радість тому, хто любить роботу живу, деякою мірою навіть артистичну. Такий офіціант пересувається між столиками танцюючою ходою, злегка жонглюючи  тацею,  а пляшки відкупорює, неначе це фокус із штопором і серветкою. А ще він посміхається і посмішка у нього не механічна, а доброзичлива, тонка, трохи поблажлива.

 Для успішної роботи офіціантом необхідно мати деякі специфічні якості:

- стійкий розподіл уваги в широкому робочому полі (для одночасного сприйняття і усвідомлення змісту інформації з різних ділянок і різних об'єктів своєї робочої зони);

- оперативне мислення (для швидкого і гнучкого оброблення одержаної інформації, прийняття вірних рішень, корекції своєї поведінки згідно з ситуацією);

- комунікативні здібності (для оперативного налагодження контактів у спілкуванні з відвідувачами);

- певна ерудиція в різних галузях знань і особливо в практичній медицині і практичній психології;

- навички високої культури поведінки, розвинуті естетичні погляди. 

Вимоги до професійної підготовки

Повинен знати:

  • асортимент, рецептури, технологію виготовлення, правила оформлення і відпуску обмеженого асортименту алкогольних, слабоалкогольних коктейлів, напоїв, закусок, страв і кондитерських виробів;
  • температурні режими подавання коктейлів, напоїв, закусок, страв; умови і терміни зберігання кулінарної продукції та покупних товарів; основи національного та безпечного харчування; правила етикету і техніку обслуговування споживачів за барною стійкою та в залі;
  • правила роботи підприємств громадського харчування; правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями;
  • правила роздрібної торгівлі тютюновими виробами; форми розрахунку із споживачами, в тому числі за кредитними картками; порядок оформлення рахунків і розрахунку по них із споживачами;
  • правила експлуатації відповідних видів технологічного обладнання, ЕККА, виробничого інвентарю, інструменту, ваговимірювальних приладів, посуду, їх призначення та використання в технологічному процесі; правила експлуатації відео та аудіотехніки; іноземну мову міжнародного спілкування в межах розмовного мінімуму; правила і норми охорони праці, протипожежного захисту, виробничої санітарії та особистої гігієни.

Протипоказання до навчання та професійної діяльності

Робота офіціанта протипоказана людям із захворюваннями ніг, опорно-рухового апарата, серцево-судинної системи, а також особам зі зниженням слуху і зору, із хронічними інфекційними захворюваннями.

Перспективи професійного росту

Підвищення кваліфікації, адміністративний ріст (заняття посади метрдотеля), продовження освіти в середніх спеціальних і вищих навчальних закладах і одержання професії "менеджер підприємства торгівлі і суспільного харчування".

Професія офіціанта затребувана на ринку праці, особливо в період масового відпочинку.